søndag, januar 17, 2016

Kvinde kend din krop. 1983

Hvis i har fulgt lidt med på bloggen, det sidste års tid, ved i at jeg læser disse bøger. Jeg er kæmpe fan, og til jul og fødselsdag, fik jeg to til samlingen. Jeg havde den første udgave, også havde jeg sidste udgave. Der er en ny fra hvert årti.

Det er klart at jeg var hel vild med den første udgave, fra 70'erne. Den er super sjov, god og læsning om tidens feminister, er simpelthen episk!
Nu læser jeg så denne fra 80'erne, og egentlig er det den der siger mig mest.

Det er som om, at i 80'erne er mere OK at være den selvstændige kvinde, som gør at denne bog har plads til at handle om andet, end bare kroppens funktion. Det handler nemlig også meget om, hvordan du acceptere dig selv, hvordan man har det herinde.
Du kan se noget så sund ud, men egentlig ikke være det, for det er dit udseende der bestemmer din sundhed.
 Meget spændende, og passer godt til mit liv, som det er lige nu.

tirsdag, januar 12, 2016

11 dage med fantastisk opbagning!

11 dage er gået, og de er gået super godt. En væsentlig forændring er, at jeg ikke er så træt som jeg plejer, og mit stress niveau er klart dæmpet, nærmest helt væk. Det løben der, det virker sgu. Men jeg vil nu også gerne give lidt af æren til maden.

Løbeturene bliver bedre og bedre, og selvom jeg har ondt i benene lige efter en tur, er det faktisk ikke noget jeg mærker til mere. Min søn, Oskar på 5 år, er med på en løbetur en gang i ugen. Turen med ham bliver ikke så lang, men han giver den gas med skiftevis joggin og spurt. ;) Han er sej den lille mand der.
I dag har jeg løbet en tur på 4,20 km, med denne smukke udsigt over Vejle Ådal. Halvdelen er frosset til, og det gør bare at jeg synes det er endnu smukkere. Jeg har i alt løbet 37,27 km i disse 11 dage. Jeg er stolt af mig selv, og føler mig super stærk!

Familien bakker op, og alle er gået med på det med maden. Og opbakningen kommer også fra andre sider af familien. Her den anden dag var min mor forbi, og i stedet for at have en kage med til teen, havde hun en masse frugt med til os. Det var dejligt og vi har nydt godt af det! Og når man deler sin lille stolthed af en løbetur på facebook, er det dejligt med sådan et like fra folk i ny og næ.

Jeg er glad for denne beslutning, og om tre dage, skulle det blive til en vane. Man siger jo, at hvis man gør noget hver dag, i 14 dage, så bliver det til en vane. Jeg har i hvert fald tænkt mig at holde ud. Håber også i andre der er begyndt, holder ud.

onsdag, januar 06, 2016

Den nye sunde livstil, varet ved i 5 dage nu.

Det går jo faktisk rigtigt godt. Men 5 dage, er jo slet ikke nok! JEG BLIVER VED!
Her er lige lidt billeder med tekst, fra dagen i dag, som den ser ud indtil videre ;)

Jeg startede min dag med denne lækre morgenmad. Ymer hinbær med et frisk æble og en frisk kiwi. Om nom. SÅ LÆKKERT! Så skal der jo også fibre til, så lige lidt knust rugbrød og lidt havregryn på toppen, så var den hjemme! Tak for mad da.


Så var jeg ude at løbe om formiddagen. Så skønt, for vejret har faktisk været dejligt, solskin dog med en smule faldende sne. Det var hårdt, og super træls med små sne på ruten, men det er vel de odds man må tage med.
Jeg landede på 5,67 km, og det er jeg fuldt ud tilfreds med! Det er trods alt 2 km mere, end de andre dage. (føler mig stærk!) Jeg fik brændt 525 kalorier af. :)



lørdag, januar 02, 2016

Vi skriver nu, år 2016

Hvem skulle nogensinde have troet, at menneskeheden skulle nå 2016, da vi i 2010 (og år før, og år efter) mente at jorden ville gå under...
Men nu er vi altså nået her til, og hjemme hos os, har vi et fælles nytårs forsæt. Det vil sige, jeg, madmoren herhjemme, har bestemt at vi skal spise sundere.

Det er nok mere for min egen skyld, end for de andre der bor herhjemme. Og når det nu alligevel er mig der står for madlavning og mad indkøb, ja hvorfor så ikke gøre sig selv den tjeneste, og købe sundt ind? Det er i hvert fald målet for i år.

Egentlig forstår jeg ikke, hvorfor det ikke er sket før? Jeg er mere til sund mad and fed mad, og jeg er kæmpe fan af frugt og grønt. Måske er det bare overskud der har manglet, og måske en stor fed omgang, så stopper jeg også, fra den anden part af familien. Men skal mit problem være deres? Slet ikke.

Jeg tog rigtig mange kilo på, da jeg var gravid med Oskar, og har faktisk overhovedet ikke tabt nogen siden. Det har ikke gjort det bedre at jeg fik Karla også, og at Mikkel flyttede ind. Jeg er ret sikker på, at jeg har taget væsentligt meget mere på, siden jeg mødte Mikkel første gang i 2013.

Så nu, 2016, 3 år efter, må det altså være på tide, at jeg giver den en skalle ...

Her er de vigtigste huskeregler, som jeg har tænkt mig at følge:
1. Drik vand når du er tørste, drik the (uden mælk og sukker) når jeg vil hygge drikke
2. Spis gerne grøntsager,
kogt og tørstegt - Champignon, spinat, aubergine, broccoli, grønkål, courgette, blomkål, asparges, løg (røde, hvide, forår osv.).
ro - grønne salater, agurk, tomat, peberfrugt (gerne rød), radiser, gulerod
3. Spis gerne frugter (minus banan, dadler, figner og andre former for tørret frugt)
4. Minus fedt og olie, vi skal tørstege eller koge
5. Brug mindre salt, brug flere krydder urter
6. Føl dig aldrig sulten
7. Lav gerne motion
30 minutters jogging/løb hver dag, og 20 minutter puls træning 2 gange om ugen
8. Sov nok! Hvis ikke jeg for nok søvn om natten, er det ok at tage en middagslur
9. Dans gerne når musikken herhjemme spiller op!
10. Husk at du IKKE er på slankekur, men i gang med livstils ændring

GODT NYTÅR, og specielt til alle jer, som sikkert også er i gang med en form for livstils ændring. Om det er rygestop, eller noget med fitness er ligegyldigt, bare held og lykke med det :)