mandag, november 28, 2016

Bønner og børn

Det er jo ingen hemmelighed at jeg er glad for masser af grøntsager og fisk. Jeg er ikke vegetar, og jeg er slet ikke veganer, men jeg elsker at lege i den del af køkkenet. Derfor møder jeg tit spørgsmålet - Hvordan får du dine børn til at spise alt det du laver?
Ærligt - så er det heller ikke altid mine børn er lige begejstret, og jeg må indrømme at hver gang jeg prøver noget nyt, og uvant for dem, er jeg altid en smule skeptisk inde i mig selv. Men en ting jeg har lært det er; Hold fast i at det der står på bordet, det er det man får og intet andet. Det hjælper en del, og mine børn smager ALTID, selvom de ikke synes det ser lækkert ud.

På et tidspunkt var jeg sikker på mine børn ikke ville spise bønner, men lad os bare strege den tanke også skal i lige læse med her …

Børn spiser mere med øjnene end voksne gør, og derfor er det faktisk super vigtigt med børn, at når de skal smage på noget nyt og anderledes, så skal det helst se spændende og farverigt ud. Jeg elsker personligt selv bønner, og lad os bare blive enige om, at sådan en omgang bønner, ikke altid er de mest fotogene. Men! Hvis du nu tog en ordenligt omgang forskellige bønner (selvfølgelig er dem med flotte farve), så vil jeg næsten garantere at der i hvert fald vil blive smagt.

Mine børn er 6 og 3, og jeg ved godt at mine unger absolut ikke er kræsne, men alligevel er bønner ikke noget der har stået højt på listen. Men efter en prøve med den ret her, er det faktisk toppet op som en af livretterne hos min søn.
Vi kalder det bønner og bøn, og det er:
Soyabønner, gulebønner, grønne bønner og butterbeans, lige stegt på panden med lidt olie, salt, peber og en evt urt? Også havde vi lige nogle kød rester fra dagen før, som også fik lov til at være med. Vi toppede med en frisk urt ala oregano. Det her er super enkelt, og det røg bare lige ned!

Så held og lykke med at få bugt med kræsne unger. Det kan lykkedes!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar