lørdag, januar 02, 2016

Vi skriver nu, år 2016

Hvem skulle nogensinde have troet, at menneskeheden skulle nå 2016, da vi i 2010 (og år før, og år efter) mente at jorden ville gå under...
Men nu er vi altså nået her til, og hjemme hos os, har vi et fælles nytårs forsæt. Det vil sige, jeg, madmoren herhjemme, har bestemt at vi skal spise sundere.

Det er nok mere for min egen skyld, end for de andre der bor herhjemme. Og når det nu alligevel er mig der står for madlavning og mad indkøb, ja hvorfor så ikke gøre sig selv den tjeneste, og købe sundt ind? Det er i hvert fald målet for i år.

Egentlig forstår jeg ikke, hvorfor det ikke er sket før? Jeg er mere til sund mad and fed mad, og jeg er kæmpe fan af frugt og grønt. Måske er det bare overskud der har manglet, og måske en stor fed omgang, så stopper jeg også, fra den anden part af familien. Men skal mit problem være deres? Slet ikke.

Jeg tog rigtig mange kilo på, da jeg var gravid med Oskar, og har faktisk overhovedet ikke tabt nogen siden. Det har ikke gjort det bedre at jeg fik Karla også, og at Mikkel flyttede ind. Jeg er ret sikker på, at jeg har taget væsentligt meget mere på, siden jeg mødte Mikkel første gang i 2013.

Så nu, 2016, 3 år efter, må det altså være på tide, at jeg giver den en skalle ...

Her er de vigtigste huskeregler, som jeg har tænkt mig at følge:
1. Drik vand når du er tørste, drik the (uden mælk og sukker) når jeg vil hygge drikke
2. Spis gerne grøntsager,
kogt og tørstegt - Champignon, spinat, aubergine, broccoli, grønkål, courgette, blomkål, asparges, løg (røde, hvide, forår osv.).
ro - grønne salater, agurk, tomat, peberfrugt (gerne rød), radiser, gulerod
3. Spis gerne frugter (minus banan, dadler, figner og andre former for tørret frugt)
4. Minus fedt og olie, vi skal tørstege eller koge
5. Brug mindre salt, brug flere krydder urter
6. Føl dig aldrig sulten
7. Lav gerne motion
30 minutters jogging/løb hver dag, og 20 minutter puls træning 2 gange om ugen
8. Sov nok! Hvis ikke jeg for nok søvn om natten, er det ok at tage en middagslur
9. Dans gerne når musikken herhjemme spiller op!
10. Husk at du IKKE er på slankekur, men i gang med livstils ændring

GODT NYTÅR, og specielt til alle jer, som sikkert også er i gang med en form for livstils ændring. Om det er rygestop, eller noget med fitness er ligegyldigt, bare held og lykke med det :)

4 kommentarer:

  1. skønne nytårsforsæt - godt nytår. Må 2016 blive et godt år for dig!
    - https://shitithoughtaboutyouagain.wordpress.com/

    SvarSlet
  2. Det klare i nemt ... Jeg har også vendt skuden her i huset

    SvarSlet
  3. Super initiativ at starte året med �� dog forstår jeg ikke hvorfor du vil undlade bananer og tørret frugt? Men ellers er dette måden frem, klarede selv at ændre min livsstil succesfuldt på en lignende plan ��

    SvarSlet
    Svar
    1. De tørrede frugter er meget fede, så dem undgår jeg. Bananer har alt for meget kalorie indhold :) Derfor vil jeg undgå dem. :)

      Slet