torsdag, december 03, 2015

Vaniljekranse i massevis!

I min familie er vi glade for vanilje kranse, og det er absolut den mest spiste julekage herhjemme. Så jeg har virkelig haft min sag for i dag. Jeg har bagt 900 vaniljekranse, så der både er nok til venner og familie! (Ja det skulle jeg da mene)
En ordentlig omgang, men vi løber nok alligevel tør, inden juleaften.

til ca. 900-1000 kranse

du skal bruge:
1125 g smør
12 dl kartoffelmel
18 dl hvedemel
3 vaniljestænger
9 dl sukker
300 smuttede og hakkede mandler
3 æg

Du skal gøre:
Hak dine vaniljestænger så godt som du kan! Bland det godt sammen med sukkeret. Så skal dit nu vaniljesukker røres godt sammen med smøren (som selvfølgelig har stue temperatur). Så blander du kartoffelmel og hvedemel sammen. Dine smukkede og hakkede mandler blandes i melen (dem smutter og hakker du selvfølgelig selv, med mindre du vil bruge ALT for mange penge på at købe dem klar). Den melede masse blandes godt og jævnt med smør-sukker massen. Til sidst skal du ælte et æg af gangen i resten. Sørg for at det blive godt jævnt. Nu skal de formes, og det smarteste er at have en kødhakker, så du kan lave de små pølser helt præcise. De skal være ca. 5-6 cm lange også samler du enderne, så du får små fine kranse. Bag dem i ovnen ved 200 grader forvarmet, i ca. 8-10 minutter. Værsgo og "æd" hver dag resten af december ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar