tirsdag, december 01, 2015

1. December boller

Glædelig 1. December alle sammen. I dag er det min fars fødselsdag! HURRA, så vi skal til fødselsdag senere. Derfor kommer mit bagværk fra i dag, allerede op nu.
Jeg har virkelig sluppet min fantasi løs, og det blev med et godt resultat, synes jeg i hvert fald. Håber i alle andre (der måtte prøve den) vil synes det samme ;).
HELD OG LYKKE MED JULEBAGNINGEN.


(Her får du ca. 12-14 stk)
Du skal bruge:
50 g gær
3 dl kærnemælk
50 g smeltet smør (afkølet)
2 æg (et til pensling og et til dejen)
2 spsk lys sirup
1/2 tsk fint salt
1 spsk stødt kanel
1 spsk stødt kardomemme
1 tsk frisk vanilje
Revet appelsinskal fra 1 appelsin
500 g hvedemel
(lidt kanelsukker til at komme på toppen af bollerne)

Du skal gøre:
Varm din kærnemælk op så den er lunken. Opløs gærdet heri, og tilsæt alt andet, foruden de tørrer ingredienser. Bland nu de tørrer ingredienser sammen og tilsæt den våde blandning. ÆLT DET GODT! Lad det hæve med noget over sig på et lunt sted i en halv time. Efter hævning, former du dine boller og ligger dem på bagepladen. Efter hæv dem nu i ca. et kvarter. Pensel dem med et æg blandet med 2 spsk vand, og drys kanelsukker på toppen. For varm din ovn på 220 grader (udenvarmluft, ved varmluft 200 grader) og bag dem i ca. 15 minutter. Nyd dem gerne varme med smør. Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar