mandag, oktober 19, 2015

Bunden i vejret blomme tærte.



Jeg har for første gang i mit liv, lavet en tærte .. og en rigtig god tærte må jeg indrømme :)
Da vi var ude og passe hunde, er det sådan at min svigermor har et blomme træ. Så da jeg fik grønt lys til bare at gå i gang, med et eller andet bage projekt, ja så blev det altså en blomme tærte. 

Når jeg skal være helt ærlig overfor mig selv, så synes jeg at jeg er bedre til at lave mad, end til at bage. Men derfor skal man da ikke undgå det, men i stedet springe ud i det. 
Så det gjorde jeg og tærten blev vældig god, derfor kommer den nu på bloggen ;)

Jeg håber i vil synes at den er ligeså god som jeg synes. 



Først og fremmest skal du finde en rund tærte form. Hvis du ikke har det, kan du bruge en spring form.
Den skal smøres godt med endten smør, margerine eller olie (jeg brugte smør). 
Tænd din ovn på 180 grader og lad den varme op, ingen varmluft. 
Før du går helt i gang, vil jeg anbefale at du laver både bund og dej, før du fylder i formen. 

Til blomme bunden:
1 kg blommer (enten købte eller håndplukkede)
2,5 dl sukker 
25 g smør

Du skylder blommerne og skære dem ud i både, husk at fjerne stenen. Find en gryde og smelt sukkeret. Husk er være god til at røre i sukkeret, ellers vil det sætte sig fast. Tilsæt smør til sidst, så det ligner karamel. Hæld din karamel i bunden af formen. Det vil stivne hurtigt!! 

Til din dej: 
150 g smør
1 dl brun farin
1 dl sukker
3 æg
1 spsk vanilje korn (eller sukker)
1 tsk kanel
4 dl mel
1 spsk bagepulver
1 knivspids salt

Bland smør, sukker og brun farin sammen. Tilsæt derefter et æg af gangen, og rør godt rundt pr gang. Bland alt det tørre med hinanden og tilsæt det til den flydende form. Rør det godt sammen, og din dej er nu færdig, og skal over dine blommer og din karamel.
Nu skal tærten i ovnen i 45 minutter. Tag den ud og lad den køle i nogle minutter … Vend bunden i vejret og kagen er klar til servering.

Nyd din tærte med en klart skyr eller creme fraishe :)
VELBEKOMME!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar