onsdag, marts 26, 2014

Opskrift; pirogger med oksekød

Vi snakkede om pirogger i legestuen i mandags, og da jeg lige havde en masse oksekød hjemme, tænkte jeg at det skulle vi lave :)

Til dejen skal du bruge: 
4 dl mælk (gerne sødmælk)
50g gær 
2 tsk salt
2 tsk sukker (kan undlades)
1,5 spsk olie (jeg bruger oliven olie)
200 g rugmel
400 g hvedemel 

Til fyldet skal du bruge: (man kan også improvisere fyldet) 
800 g hakket oksekød
Lidt salt
Lidt peber
2 alm str løg
200 g hakket spinat 
10 små cherry tomater
Olie til stegning

Du skal gøre: 
Lun mælken så den er lunken og opløs gæret deri. Dernest skal salt, sukker og olie i dejen, rør det godt og grundigt sammen :) bland først rugmel i og så hvedemel. Ældt dejen godt og grundigt sammen og lad den hæve i ca. 30 min under er klæde. Mens dejen hæver kan man passende lave sit fyld, start altid med at stege løg, tilsæt kød, tomaterne (jeg har lige knust dem med en blender), spinaten også smag til med salt og peber. Del dejen i 20 små dele, og rul dem til små flade pizza på str med dessert tallerkner. Læg en spsk fyld på midten, og fold over så du får nogle halvmåner. Tag en gaffel og brug den som presset lukker for halvmånerne. Pensel piroggerne med et æg og bag dem på forvarmet ovn på 200 grader i 12 minutter :) 
VELBEKOMME 

1 kommentar:

  1. De ser faktisk super lækre ud, og smager gangtert skide godt :)

    Kig gerne forbil min blog, knus
    http://kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk/

    SvarSlet