onsdag, februar 12, 2014

Opskrift; koldhævede morgenboller med kerner

Jeg skulle prøve at lave nogle koldhævede boller, som skulle stå natten over, så de var friske og lækre til morgenen efter :)

Jeg fik ideen fra bogen: lav mad sammen, men lavede om i opskriften da jeg faktisk ikke havde nok mel og manglede nogle andre ting. Samtidig gjorde jeg dem en smule grovere. 

Du skal bruge: 
8 dl mel
2 dl havregryn
1 dl solsikkerne
1 dl hørfrø
5 dl vand
25 g gær
Lidt oliven olie

Du skal gøre:
Start med at opløse dit gær i det kolde vand. Hæld resten af tingene i, så du får en klistret dej. Dyp dine hænder i oliven olie og form boller (ca. 16), læg dem på en bageplade med bagepapir under. Sæt dem i køleskabet og lad dem stå derinde og hæve til næste morgen (ca. 12) timer. 
Om morgenen bager du dem ved 250 grader i ovnen og i ca 15 min. 
Og velbekomme, friske nybagte morgenboller med lækre kerner og frø :) 

2 kommentarer:

  1. Lækkert de havde lavet nogle oppe på mit arbejde det er altså en god ting med friske varme boller i pausen... mums...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig super lækkert med sådanne ny friske morgenboller :D

      Slet