lørdag, november 23, 2013

Jeg har læst Hobbitten

Jeg havde for ca. 4 måneder siden, aldrig tænkt mig at skulle læse Hobbitten, eller se filmen(e) ..
Men det er sket, mest pga min kæreste.

Jeg er en så meget til Fantasi, og jeg har generelt svært ved at holde koncentrationen omkring noget som omhandler en masse krig og ødelæggelse.
Jeg er og bliver en som holder mig mest til biografier, historie, samfundsfagligt, dokumentar og religiøse bøger.

Men, min kæreste er meget facineret af der her univers, som Tolkien har skabt ...
Så jeg blev på en måde tvunget til at læse den, men endte faktisk med at synes super godt om den!

Synes bogen er super god, fordi selvom dens handling fortæller over en historie, som kun kan bygge op til en krig, så er selve handlingen i bogen ikke så krigerisk. Det er mere omkring det eventyr som den lille Hobbit, Bilbo, nu nærmest er blevet tvunget til at tage med på.
Jeg synes klart at det bedste stykke i bogen, er hvor Bilbo møder Gullum. Det er super godt skrevet, og jeg forstår slet ikke, at Tolkien, har kunnet komme frem til dette møde som de har. Selve personen Gullum er jo helt fantastisk fundet på, og jeg er sikker på at ham Tolkien må være en smule skør selv.

Efter jeg læste bogen, skulle jeg jo også se filmen, og jeg glædede mig faktisk helt vildt ..
Blev nok en smule skuffet. Jeg synes klart bogen er bedst.
Og da jeg så filmen sammen med Mikkel, tænkte jeg bare, Alt den tid de har brugt på at fortælle de her sider, den tid gik bare meget hurtigere da jeg læste den.

Det er ikke en film jeg vil se igen, men jeg glæder mig bestemt til at to'eren kommer til December. Nu må vi se om jeg gider den i biografen, eller om jeg venter til den kommer ud på DVD ;)

1 kommentar:

  1. Det er virkelig sådan en fin bog - og du har helt ret i, at filmatiseringen rammer helt ved siden af. Jeg holder ikke særligt af den.

    SvarSlet