fredag, september 13, 2013

Ugens ret; Kartoffel pizza.

Så blev det min tur her i blogland, til at komme med min udgave af Kartoffel pizzaen ;)

Jeg elsker kartoffel pizza, og fik lavet en ordentlig omgang her i går :P
Og lovede en veninde, at jeg ville dele opskriften ..


Til min dej:
25 g gær
420 g hvedemel (for sundere pizza, skift halvdelen ud med grov mel)
2 spsk hvedemel
1 tsk salt
2,5 dl vand

Jeg laver min dej sådan:
Gæren skal røres ud i 0,5 dl af vandet, og derefter kommer du de 2 spsk mel i. Rør det godt sammen, og lad denne "underlige" masse hæve i 30 min underklæde og lunt.
Derefter hælder du de sidste 2 dl vand i, salt og resterende mel. Æld godt sammen, til du får en elastiks dej. Del den i fire dele, og lad de runde dele stå og hæve under et klæde (lunt) i 2 timer.
Når de to timer er gået, så kan du begynde at rulle dem ud, til små søde runde pizza bunde :)

Til mit fyld:
Oliven olie
En masse Kartofler (gerne så gode og friske at skrællen kan blive på)
Frisk mozarella
Rosmarin
Himalaya salt (fint)

Jeg skylder kartoflerne og skærer dem i tynde skriver. Man kan evt. bruge sådan en smart dims der, som bare kan skære helt ens skiver (hvis man har sådan en). Før jeg ligger dem ud på hele pizzaen, pensler jeg den med oliven olie. Efter kartoflerne er blevet lagt ud, så de dækker næsten hele dejen, så fordeler jeg min mozarella, som jeg har skåret ud i små klumpe stykker. Bager min pizza, og servere den med lidt rosmarin og salt på ;)

1 kommentar:

  1. Hej Emilie!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet