onsdag, juli 17, 2013

Saftevand; lavet på ribs ;)

Jeg føder ikke, men har dog haft svært ved at tage mig sammen til at lave det store ..
I dag, har vi dog plukket ribs, også lavet en omgang saftevand :)

Det smager fantastisk, og virkelig dejligt af sommer!
Det er absolut første gang jeg prøver det, men absolut ikke sidste gang ..

Vi er så heldige at bo i et område, hvor der er masser af ribs buske, og man skal bare tage dem man kan bære, for ellers går de bare til spilde. Så jeg tog Oskar i hånden, ned og rundt i de forskellige boligblokke gårde, og plukkede en masse :).
Vi fik utrolig mange (og mange af dem vi plukkede røg da også lige direkte ned i maverne).

Da det er første gang, valgte jeg at følge den opskrift, jeg havde læst mig frem til.

Jeg brugte
1000g ribs bær
vand
350g sukker (rørsukker)

Jeg gjorde
Først rensede jeg alle vores bær og pillede stilke fra. Kom dem i en gryde og tilsatte vand, så det passede med at bærerne lige var dækket. Så lod jeg det koge i ca. 20 min. (eller til alle bær er flænset op af varme). Jeg drejede rundt i gryden i mens. Så siede jeg det (jeg gør det altid i et viskestykke (rent), så er man sikker på at det bliver ordentligt filtreret). Da saften var afkølet, pressede jeg lige det sidste fra viskestykket med. Kom saften tilbage i gryden, tilsatte sukker og satte det på kogepladen igen. Lod det kun koge, lige til sukkeret var opløst.

og Voila, lækker ribs saft, som selvfølgelig skal blandes op med vand og nydes koldt ;) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar