lørdag, juli 06, 2013

Hjemmelavet hyldeblomstsaft, mums

Hvis jeg finder tiden og roen til det, laver jeg gerne hyldeblomst saft hver sommer .. 
Denne sommer har jeg været gravid, så det blev en sen omgang. 



Men vi fik det lavet, og vi fik da ca. 2 liter koncentreret saft.
i dag var 3. dagen hvor mit sukkervand havde stået og trækket, så var tiden til at fylde på flasker ;)

Det er så nemt at lave denne helt originale hyldeblomst saft .. det gælder bare om at tage tiden, til at gå en tur, og plukker blomsterne, som jo faktisk næsten vokser overalt i naturen. Du skal bare være helt sikker på, at det er hyldeblomster du får fat i og ikke druenhyld. Og det kan du være ved af dufte dig frem.

Jeg har brugt til ca. 2 liter koncentreret saft:
1 kg sukker (rørsukker evt.)
3 hele citroner
50-60 hyldeblomst klaser
1 liter vand
en smule atamon

Hvad jeg har gjort:
Jeg har været ude med min søn og plukker alle de klaser hyldeblomster, som vi nu kunne finde. Dernest tog vi hjem for at skylde dem, og klippe så meget gren af som muligt. Vi kom klaserne i en gryde, og skar citronerne i skiver og proppede også dem i (vi tog kernerne fra, da de kan give en for bitter smag). Så hældte jeg mit sukker udover mine blomster og citroner, og tilsidst tilsatte jeg 1 liter kogende vand. Så lod jeg det simre, med omrørring sådan en gang i mellem, i tre dage..
På sidste dagen steriliserede jeg så to flasker med atomon (et konserverings middel), og siede min saft i kander, med et viske stykke ..

Voila, to liter lækker koncentreret hyldeblomst saft ..
mums.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar