tirsdag, marts 20, 2012

Felt arbejde :)

Åh sikke en dag altså ..
hold op hvor har jeg hygget mig, og også selvom den har være så lang.

Dagen starter ud med felt arbejder.
Jeg studere spykologi på B niveau, og derfor skal vi i felt arbejde, hvor vi skal ud og observere, indenfor et bestemt emne.
Min gruppe havde valgt kognitiv udvikling, alt taget i betrækning af Piages udviklingsfaser ..
Og i dag filmede vi børnene, mens vi stillede dem spørgsmål som de skulle svare så godt som muligt på.
For at gøre det mere overskueligt, og for at få lidt overvejende svar, er børnene her mellem 5-6 år gamle.


Hvad laver pædagogen, når i tager hjem fra Børnehaven? 
- Hm, måske hun gør rent? Altså vi har jo sådan en rengøringspige ..
- Hun gør nok rent, også tager hun hjem, også kommer hun igen i morgen!
- Måske hun spiser slik?
- Hun laver prutskider på toilettet!
- .. jeg tænker!
- Øh, aner det ikke ..
- Jeg kan ikke huske det?
- Øhm, jeg tror nok de .. Lukker børnehaven.

Hvad laver din mor og far når du sover?
- Øhm, min mor og far de spiser slik og leger
- Jeg tror bare min mor og far de gør rent for mig
- Min mor og far tror jeg, sidder nede i stuen og er vågne .. Jeg ved ikke hvad de laver .. Måske de ser fjernsyn?
- Jeg så en gang da jeg vågnede at der var sådan et glas, så måske de har brugt det?
- Min mor og far, de drikker cola, nogen gange!
- De ser fjernsyn på x factor!
- Og .. og .. eller computer?
- Årh! (en hånd tages op til hovedet)

Hvorfor er blomsterne her ikke om vinteren?
- Det er fordi det ikke er sommer!
- Jeg skulle lige til at sige det .. Øhm?
- Så er de døde! Så kommer de igen til sommer
- Altså jeg har heller ikke nogen blomster
- Jeg har blomster i min have ..
- Jeg tror måske de gemmer sig?
- Det er altså fordi de er der kun om sommeren!
- .. altså jeg tænker lige!

Hvad skal der ske juleaften?
- Danse rundt om juletræet
- Gaver!
- At jeg kun får slik af julemanden! Julemanden er på ferie når det er sommer.
- Øh .. får gaver!
- Jeg har engang fået sådan en bog i julegave
- Jeg får tit pandekager, men det gør jeg bare ikke i dag.
- Danser rundt om juletræet, men første gang der dansede vi ikke rundt, der sad vi bare på en stol og sang.
- Jeg skal have ris ala manda, og min farmor giver mig altid mandlen fordi hun synes jeg er sød

Når i sover hvad laver stjernerne?
- De lyser! Og det gør månen også.
- Når man sover, så bliver det mørkt og stjerner og månen kommer frem, nogen gange så ser jeg det når jeg sover.
- Øh altså de er der hele tiden.
- Ej de her ikke om dage, eller måske de gemmer sig fordi der er skyer?
- Øhm, lyser?
- Øh, altså, ja?
- Deler i Telefon?
- Altså hvad tror i selv?

Hvorfor bliver det nat?
- Det er så man også kan sove
- Det er når man er træt, så bliver det mørkt
- Fordi øhm, man kan jo bedre sove med slukket lys
- Der er mere slukket lys når det er mørkt udenfor
- Det så drømmer man bare, også ved man ikke rigtig hvad der sker.
- Fordi ... Ellers kan man ikke sove!
- (Der er en der bare griner ..)

Hvorfor bliver det dag?
- Det er når man er færdig med at sove
- Solen den skinner kun når det er at man står op!
- Også er man vågen, så er man ikke træt!
- Så man kan vågne op
- Så man kan lave noget i sit liv, for ellers bliver man bare doven!
- Mh.. (der grines)
- Der er lyst
- Fordi ..

Hvad er en storesøster og en storebror?
- Øh ja, en der er højer en mig selv?
- En der passer på en lille fyr
- Det er det samme?
- Jeg har en storesøster? Hun er sådan voksen, hun er skolelærer
- Jeg har en storebror, han er kun 7 år
- Jeg har to storebror, der hedder Nikolaj og Tobias
- Det er Simon og Jakob!
- Altså min storesøster hun er lige død da hun bliver født. (vi fik senere af vide at dette var en løgn)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar